a entendre de la manera més objectiva possible el que un autor o autora ha volgut transmetre en el seu text. Una habilitat que, com afirma Ester Trigo, professora del De-partament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Univer-sitat de Cadis, té relació directa amb l’èxit acadèmic. No en va, se-gons dades exposades en el Congrés Internacional de Compren-sió Lectora d’Infantil i Primària de 2021, s’estima que el 50% dels problemes d’aprenentatge es deuen a una falta de comprensió lectora. “Molt sovint, el fracàs en determinades assignatures està relacionat amb aquest problema. Si els estudiants no aconseguei-xen accedir al missatge, difícilment podran afrontar de manera adequada el procés d’aprenentatge”, argumenta. La garrotada de l’últim informe PIRLS A mitjan maig es van fer públics els resultats de l’últim informe PIRLS, que analitza la capacitat de comprensió lectora en alum-nes de 4t de Primària (9-10 anys). Segons aquests, els menors es-panyols retrocedeixen set punts en comprensió lectora respecte educació S’estima que el 50% dels problemesd’aprenentatge es deuena una falta de comprensió lectora. Com podem saber que els nostres fills flaquegen en comprensió lectora Hi ha moltes proves de competència lectora que es poden fer dins i fora de l’aula, però com afirma Elena del Pilar Jiménez-Pérez, presidenta de l’Associació Espanyola de Comprensió Lectora, les famílies també poden fer proves casolanes per veure si els seus fills d’entre cinc i set anys flaquegen en aquesta habilitat. “Per exemple, deixant notes amb instruccions. Si no són capaços de seguir-les, és significatiu. Evidentment, les instruccions es poden anar complicant en funció de l’edat”, explica. Ester Trigo, professora de la Universitat de Cadis, també apunta aquestes situacions quotidianes que poden fer saltar les alarmes, com ara jugant amb ells a un joc en el qual hagin de llegir, on es pot veure si comprenen o no el que es proposa en les instruccions. Però, segons aquesta experta, els resultats acadèmics són la font de sospita principal: “Davant un fracàs en àrees no lingüístiques, hem de sospesar que hi ha un problema de comprensió lectora”. És a dir, si un nen comença a fallar en matemàtiques, potser el problema no és l’assignatura, sinó la capacitat de comprensió per a entendre un problema que se li planteja. Si no entén el que llegeix, és difícil que resolgui bé un problema matemàtic. Continua llegint