L’abús de les assegurances de prima única Com podem evitar les estafes per WhatsApp En col·laboració amb l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) Consultes L’abús de les assegurances de prima única Quan vaig signar la hipoteca fa uns anys, el banc em va obligar a tenir una assegurança de prima única. Puc reclamar? En molts contractes d’hipoteques comercialitzats abans del 2019 s’obligava l’usuari a avançar la totalitat de la prima de l’assegurança de vida vinculada a la hipoteca en el moment de contractar-la, que és el que es coneix com a prima única. L’import s’incloïa dins de la quantitat prestada per l’entitat, i passava a incrementar la que el client sol·licitava com a hipoteca. Així, per a l’usuari, augmenta el cost d’aquests diners, ja que augmenta la quota que ha de pagar i els interessos. Això és contrari a la norma. D’entrada, els bancs no poden vincular assegurances als seus productes financers i, tanmateix, continuen fent-ho. Encara que poden demanar la contractació d’una assegurança, no poden obligar a contractar precisament la que ells vulguin, sinó que es pot triar lliurement la que ofereixi més bones condicions. Obligar a contractar (i a pagar d’una vegada) l’assegurança de vida, és a dir, exigir una assegurança de prima única com a requisit per a obtenir la hipoteca és un abús clar. Es recomana reclamar perquè el banc els compensi per haver patit les conseqüències de condicionar la contractació d’hipoteques a la d’una assegurança de vida en condicions abusives. Continua llegint Com podem evitar les estafes per WhatsApp M’han estafat 10.000 euros per WhatsApp. Puc recuperar aquests diners? És l’estafa de moda. Consisteix en l’enviament d’un missatge, normalment via WhatsApp, al mòbil d’un pare o una mare fent-se passar pel seu fill o filla. Es fa creure que hi ha una situació d’emergència i els insta a transferir diners a un número de compte. La urgència que recullen els falsos missatges fa creure a les famílies que realment el seu fill es troba en una dificultat econòmica, i els estafadors ho aprofiten per sol·licitar transferències de diners, habitualment en comptes a l’estranger. En molts casos per imports superiors a 10.000 euros, que a més són impossibles de recuperar. Per això, s’aconsella ser previngut amb missatges inusuals i, abans de res, confirmar el problema trucant directament al familiar. • Si el missatge és ple d’exclamacions, interrogacions, errors en la redacció, de concordança o faltes d’ortografia, cal desconfiar. Tampoc hem de creure testimonias d’usuaris desconeguts. • Fins i tot encara que vingui d’un web suposadament oficial, com ara Policia, DGT, Hisenda, el banc, la companyia elèctrica... Davant de qualsevol dubte, s’ha de comparar la URL (adreça) amb què apareix quan es busca el web al cercador. No s’ha de fer clic si és semblant, però no idèntica. • Molt de compte amb els sortejos, la gran majoria són falsos. Igual que els presumptes premis. Continua llegint